ciekawy artykul Gosi Butler o sciemie na egzaminie
http://londynek.net/czytelnia/article?jdnews_id=2515961
Parę dodatkowych punktów gwarantowanych, jeżeli postąpi się według poniższych wskazówek:
* Uczymy się długiego słówka z tzw. "wyższej półki" (lub nawet paru). Nie jest na to za późno nawet dzień przed egzaminem! Jakiego? Np. perpendicular - prostopadły, extraordinary - niezwykły, parallel - równoległy.
Tego słowa używamy (z sensem czy bez) na egzaminie. Egzaminator m-u-s-i dać dodatkowe punkty za słownictwo! Gdy przygotowywałam angielskich uczniów do egzaminu z rosyjskiego, kazałam im zawsze użyć słowa "dostoprimieczatielnosti" (zabytki). Zdawali, nawet ten, który przypomniał sobie podczas egzaminu, że ma lekcję gitary w tym samym czasie - i wyszedł.
* Uczymy się trudnej konstrukcji gramatycznej i używamy jej (z sensem czy bez)! Wyobraźmy sobie najgorszy scenariusz: na egzaminie "Listening" słyszymy: "Xxxxxxxxxy", czyli nie zrozumieliśmy nic. A może się tak zdarzyć jak, np. w tym roku w Polsce w jednej ze szkół podczas egzaminu "Listening" z angielskiego u jednej z nauczycielek dozorujących zadzwonił telefon komórkowy, a nie potrafiła go zaraz wyłączyć.
Egzaminu nie unieważniono. Więc w takich sytuacjach nie panikujemy: proszę powiedzieć lub napisać "I would answer this question if I could" ("Odpowiedziałbym na to pytanie, gdybym umiał"), bo można dostać punkty w kategorii "użycie wyższych konstrukcji gramatycznych" (conditional).
* Uczymy się zdania z czasem zaprzeszłym lub Future Perfect. Używamy (z sensem czy bez)! Jest to łatwiejsze, niż się wydaje. Powiedzmy, że przyjechaliśmy do Anglii 18 grudnia 2007. Wygłaszamy więc zdanie "On 18th December 2009 I will have lived in this country for two years" (więcej punktów niż jeśli powie się tylko: "I have lived in this country for two years").