CPE writing

Temat przeniesiony do archwium
witam, mam pytanie do osób, które w ostatnich sesjach zdawały CPE. Właśnie zdawałam w sesji czerwcowej CAE,nie chodziłam na kursy więc wytycznych co do writingu uczyłam się sama z książki v. evans "successful writing - proficiency" i wydawała mi się przystępna jak na mój poziom, dlatego teraz wydaje mi się, że na CPE już trzeba czegoś więcej. Teraz będę chciała dalej się uczyć i może zdawać kiedyś CPE, w związku z tym mam pytanie: z jakich książek wy korzystaliście podczas przygotowania do tej części? jeśli moglibyście coś polecić (lub nawet odradzić :-)), napiszcie. Pozdrawiam wszystkich :-)
Personally I would suggest writing as much as possible and giving your writings to check to someone. This could be done by doing past papers from CPE exams and/or finding a penpal to write to. You could also take a look at some sample writings which are included in past papers books. Nevertheless, an English course would be strongly recommended in this case. Alas, it's hard to prepare to CPE when working only by yourself.

Best regards,
PA
dlaczego trudno jest sie przygotowac do cpe samemu? zdawac cpe planuje w czerwcu. przed cae chodzilam do szkoly jezykowej, a zajecia pomogly mi tylko w ten sposob ze przyblizyly mi forme egzaminu a lektor podal ksiazki z ktorych mam sie uczyc. mysle ze cpe jest tak specyficznym egzaminem ze nie da sie go zdac majac jedynie przerobiony podrecznik do cpe, a tylko na to jest czas w szkole.
jesli chodzi o sam writing to nieuczylam sie z niczego a przez rok przygotowan napisalam tylko 3 teksty w tym 2 na egzaminie probnym. zapoznalam sie jedynie z layout'em co do roznych tekstow. wobec tego,ze zlekcewazylam sobie zupelnie ta czesc egzaminu myslalam ze bede miala najmniej procent z writingu ale gdy przyszly wyniki okazalo sie ze writing mialam w gornej granicy A. duzo czytalam i wciaz czytam po angielsku a najwiekszy nacisk przy nauce kladę na opanowanie nowego slownictwa i zwrotów bo to mi sie w angielskim podoba najbardziej - bogactwo:)
jezeli chodzi o szkoly jezykowe to raczej trudno jest znalezc taka w ktorej wogole utworzy sie grupa ludzi zarowno naprawde na tym poziomie(bo czesto sie zdarza ze ludzie przeskakuja z poziomu na poziom chodzac do tej samej szkoly jezykowej a tak naprawde niewiele sie ucząc) jak i chcacych wogole zdawac cpe( jezeli do cpe chce podchodzic tylko 1, 2 osoby w grupie to wiadomo jak sa prowadzone zajecia)
to co wiem na pewno i z czym moge sie zgodzic to robienie past papers czyni cuda;)
w sumie tym razem mam zamiar sie lepiej przygotowac do writingu. moze jeszcze ktos ma jakies pomysly, rady? chociaz niewiem czy w tym temacie mozna jeszcze cos wymyslic. po prostu zaczac pisac...?
pozdr
dzięki Wam za odpowiedź :-) zgadzam się, że kursy są trochę przereklamowane, ludzie w grupie mają różne cele, różne podejście do sprawy. Nie lubię uczyć się w grupie, ponieważ nie chcę nikogo "spowalniać" - jeśli czegoś nie rozumiem potrzebuję, żeby mi to wytłumaczyć jeszcze raz, ale to działa też w drugą stronę - jak coś załapałam to chcę iść dalej, a nie znów to przerabiać. Jak sama się uczę, nie ma takiego problemu. Do fce i cae przygotowywałam się sama, głównie przerabiałam past papers albo książki "gramatyczne" lub "testopodobne", bo podręczniki trochę mnie nudzą. Odnosi się to też do innych języków obcych, których się uczyłam lub uczę, standardowe podręczniki po prostu nie są dla mnie interesujące. Jeśli chodzi o writing to trochę poczytałam na forum i w sumie wychodzi na to, że książka evans jest ok, trzeba znać po prostu wymagania co do poszczególnych form i te konstrukcje, reszta polega na zastosowaniu fajnego słownictwa (z górnej półki :-)), strony biernej i innych fajnych "sztuczek" gramatycznych.
PA - dzięki za Twoją odpowiedź (i jeszcze inną, na post kogoś innego) - dzięki słówkom jakie tam zawarłeś/aś już nauczyłam się czegoś nowego :-)))
a rady co do writingu to chyba faktycznie pisać dużo, żeby te konstrukcje "weszły w krew" bo potem na egzaminie nie ma czasu myśleć, trzeba odrazu pisać. Przekonałam się o tym na CAE, ledwo zdążyłam napisać, a nie zastanawiałam się wcale długo, nie pisałam też na brudno, tylko wypisałam kilka zwrotów, które mi przyszły do głowy do danego tematu i do roboty :-) po egzaminie żałowałam że nie przykładałam się wcześniej do writingu, bo stać mnie było na więcej. Jak mi poszło okaże się w sierpniu :-)
Jeszcze raz dzięki za Wasze odpowiedzi, fjnie że można sie tutaj zawsze poradzić :-)
Pozdrawiam
My viewpoint is a general one. Different people need different 'tools' to achieve their goals. In some cases they can be even utterly disparate. If you want to improve your writing you should write as much as you can in order to excel in that part of the exam. It is hard to find a person with skills on that level (CPE) of proficiency thus I recommended a preparation course where, if the school is good, you will be taught by a native speaker. Native speaker should agree to accept additional writings to check and this is the best way to do so in my opinion. I guess that this is also cheaper than one-on-one classes and what is of paramount improtance is that you can ask questions and brush up your language skills. These are vital aspects of a course. Rest of work can be done by oneself.
glad that I could help :)
Pozwolę sobie podbić pytanie, które zadałem w innym temacie. Jak to jest jeżeli na writingu na CPE generalnie napisałem obie prace (jeżeli chodzi o styl i formę - akapity itd.) poprawnie, ale nie dałem np. tytułu do article i nagłówków do proposal? Generalnie patrzyłem na oficjalnej stronie gdzie opisywali metody sprawdzania i tam w modelowych pracach też nagłówków/tytułów nie było(a gdzieś tam w kryteriach było napisane coś w stylu: healines possible), no ale wszędzie gdzieś w podręcznikach teraz widzę, że prace są podzielone i te tytuły/nagłówki mają. Jak to jest?
Temat przeniesiony do archwium