Olimpiada

Temat przeniesiony do archwium.
Chicalabym zgromadzic troche info o olimpiadach jezykowych i loodkach, ktorzy brali w nich udzial, dlatego prosze o dokladniejsze objasnienie tematu odpowiedz na moje pytanka, a mianowicie:
Na jakim poziomie jezykowym odbywaja sie olimpiady z jezyka angielskiego? Od ilu lat mozna brac w nich udzial?
Z gory thx :P
Oto co znalazlam w necie:
Celem Olimpiady Języka Angielskiego jest rozbudzenie wśród młodzieży zainteresowań językiem obcym, nauczanym w szkole, podniesienie znajomości języka oraz wiedzy o życiu politycznym, gospodarczym i kulturalnym krajów angielskiego obszaru językowego a zwłaszcza Anglii i Stanów Zjednoczonych, a także pomoc w zapewnieniu odpowiednich kandydatów na studia neofilologiczne.

Uczestnikami Olimpiady mogą być wszyscy uczniowie szkół średnich, zwłaszcza z ostatnich dwu klas.

Eliminacje są trzystopniowe:

stopnia - szkolne
stopnia - okręgowe
stopnia - ogólnopolskie
Uczestnik Olimpiady przygotowuje się samodzielnie do eliminacji wszystkich stopni korzystając z opieki szkoły i pomocy nauczyciela w ukierunkowaniu pracy.

Olimpiadę przeprowadza Komitet Główny powołany przez Ministra Edukacji Narodowej.

Wstępny etap Olimpiady
Nauczyciele zapoznają uczniów z założeniami Olimpiady, omawiają tematykę i terminarz zawodów oraz wspólnie z kandydatami ustalają plan pracy. Następnie nauczyciele zgłaszają akces zawodników do Komitetu Okręgowego.

2. Zawody I stopnia
I etap Olimpiady przygotowują i koordynują Komitety Okręgowe. Ilość uczest­ników I etapu jest nieograniczona i swój akces do udziału w zawodach może zgłosić każdy uczeń (nie tylko z klasy maturalnej).

Zawody polegają na wykonaniu przez ucznia pracy pisemnej (testu), która popra­wiona i oceniona przez nauczyciela w/g klucza dostarczonego wraz z testem przez Komitet Główny zostaje przesłana do Komitetu Okręgowego. Po otrzymaniu prac, Komitet Okręgowy ustala, w porozumieniu z Komitetem Głównym, listę zawod­ników dopuszczonych do zawodów II stopnia.

Następnie Komitety Okręgowe zawiadamiają uczniów za pośrednictwem szkoły o miejscu i czasie zawodów okręgowych. Wszystkie testy Olimpiady będą opierały się na programie nauczania języka angielskiego w szkole średniej.

3. Zawody II stopnia
II etap Olimpiady organizują Komitety Okręgowe. Zawody te składają się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Pisemna część zawodów polega na wykonaniu przez zawodników pracy pisemnej (testu), który stopniem trudności jest zbliżony do testów
stosowanych w ostatnich latach na egzaminach wstępnych na filologię angielską (informacja o testach zamieszczona została w końcowej części niniejszej broszury).

Częścią testu pisemnego będzie komponent kulturowy, który w większym zakresie zostanie włączony do egzaminu ustnego. Egzamin ustny będzie miał na celu sprawdzenie umiejętności prowadzenia rozmowy w języku angielskim, a także sprawdzenia podstawowych wiadomości z zakresu historii, geografii i literatury Wielkiej Brytanii i USA.

4. Zawody III stopnia
III etap Olimpiady organizuje Komitet Główny. Zawody III stopnia składają się z dwóch części:

egzaminu pisemnego, który polega na wykonaniu przez uczniów testów gramatycznych, słownikowych, testów na rozumienie języka mówionego, etc.
egzaminu ustnego, który polegać będzie na sprawdzeniu umiejętności prowadzenia swobodnej rozmowy w języku angielskim, a także na wykazaniu się pewnym zasobem wiedzy z zakresu historii, geografii, kultury, literatury i bieżących spraw politycznych itd., dotyczących głównie Wielkiej Brytanii i USA, ale także innych państw angielskiego obszaru językowego. Listę zawodników zakwalifikowanych do zawodów III stopnia (w liczbie 55 osób) ustala Komitet Główny, po czym zawiadamia ich o miejscu przeprowadzenia zawodów i ich terminie. Uczestnikom zawodów II i III stopnia zapewnia się zwrot kosztów podróży oraz bezpłatne zakwaterowanie i wyżywienie.
5. Ocena egzaminu ustnego na II i III etapie
Skala ocen na egzaminie ustnym będzie dziesięciostopniowa. Ponadto osobno oceniać będzie się praktyczną wiedzę językową a osobno wiedzę z zagadnień kulturowo-literackich. Uzyskanie oceny negatywnej czy to za komponent językowy czy to za wiadomości ogólne (kultura, geografia, polityka, literatura) dyskwalifikuje zawodnika i odsuwa go od uczestnictwa w dalszych etapach Olimpiady. W wypadku wyraźnej różnicy między wynikiem egzaminu II i III stopnia Komitet Główny ma prawo dyskwalifikacji.

1. Uprawnienia
Uprawnienia laureatów i finalistów reguluje Ustawa o Szkolnictwie Wyższym z dnia 12 września 1990, artykuł 142. Laureaci otrzymują dyplomy i nagrody, które są im wręczane w czasie uroczystości zakończenia zawodów. Zastrzega się, że nagrody w formie wyjazdów do krajów angielskiego obszaru językowego mogą być przyznane jedynie tym laureatom, którzy nie przebywali w krajach anglosaskich oraz w krajach Wspólnoty Brytyjskiej dłużej niż trzy miesiące po ukończeniu 10-tego roku życia.

2. Wymagania
Uczeń przystępujący do I i II etapu zawodów powinien wykazać się znajomością materiału językowego zawartego w programach nauczania języka angielskiego w szkole średniej. Ponadto winien wykazać się wiadomościami z zakresu zagadnień współczesnych, historii i literatury Anglii i USA. W dalszej części Wytycznych podajemy listę pozycji, które mogą ułatwić samodzielne przygotowanie się do II i III etapu Olimpiady.

Zaleca się również czytanie tygodników krajowych i zagranicznych informujących o wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych. Materiał szkolny dotyczący polskiej oraz światowej literatury, kultury i życia politycznego również obowiązuje.

Zawodnicy przystępujący do egzaminów ustnych II stopnia powinni:

opracować 3 tematy z zakresu literatury angielskiej,
opracować 3 tematy z zakresu literatury amerykańskiej,
opracować podstawowe wiadomości z zakresu historii, geografii, polityki oraz
życia codziennego Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Zawodnicy przystępujący do egzaminów ustnych III stopnia powinni wykazać się znajomością:

czterech tematów z zakresu literatury angielskiej,
czterech tematów z zakresu literatury amerykańskiej,
problematyki z zakresu historii, geografii, polityki oraz życia gospodarczego i
kulturalnego państw angielskiego obszaru językowego.
Uczestnicy II i III etapu Olimpiady udzielą krótkich odpowiedzi w formie ciągłej wypowiedzi lub w formie dialogu z egzaminatorem na jeden z tematów związanych z następującymi blokami tamarycznymi:

I. GENERAL TOPICS

Why is English a world language?
Man and the natural environment.
Modern mass-media and their impact on man.
Modern technological advances.
Social, cultural and political developments in today\'s world.
Everyday life in the modern world, including:

work
religion
education

the city
agriculture
health care

fashion
travel
banking

morality
environment
leisure

national humour
sports
problems of modern youth

public life and the eąuality of the sexes



II. GENERAL INFORMATION (THE UNITED KINGDOM)

Name, national emblem, flag. Territory and population.
The geographical regions of the United Kingdom (UK).
The structure of the government in the UK.
The system of education in the UK.
British industry.
The political parties in the UK.
The conflict between Catholics and Protestants in Northern Ireland.
The role of the UK in Europe.
The most important event(s) in the history of the UK.
The Hundred Years\' War 1338-1453.
The Tudors.
The Stuarts.
Oliver Cromwell.
The Industrial Revolution.
Parliament.
The House of Hannover.
The relations between the UK, Europe and the world.
The Commonwealth.
The oldest English universities.

III. OUTSTANDING BRITISH PERSONALITIES

Famous English kings and queens.
Famous UK personalities in the fine arts.
Famous UK scientists.

IV. LONDON: THE CAPITAL CITY

London\'s past.
London\'s present (tourist attractions).

V. GENERAL INFORMATION (THE UNITED STATES)

Name, national emblem, flag. Territory and population.
The geographical regions of the United States (US).
The structure of the government.
The political parties in the US.
American industry.
The system of education in the US.
Big American cities.
American agriculture.
Washington, D.C. (tourist attractions).

VI. THE HISTORY OF THE UNITED STATES

The beginnings of colonization.
The War of Independence.
The Declaration of Independence and the drawing up of the American Constitution.
The moving frontier, the idea of the West.
The Indian Wars.
The Civil War.
Racial problems in the US.
Most important event(s) in the history of the US.

VII. OUTSTANDING AMERICANS

American Presidents.
Famous American personalities in the fine arts.
Famous American scientists.
dorzucę cos od siebie- brałam udział w OJA 2 razy,niestety majac CAE nie udalo mi sie wyjsc poza etap szkolny. KOnkurs jest b trudny, bo dotyczy wyjatkow i szczegolow i wcale nie swiadczy o znajomosci jezyka tzn o mozliwosci komunikacji po angielsku.
wg mnie nie jest to na pewno poziom szkolny.. nie wiem niestety od ilu lat mozna brac w niej udzial, wiem ze w tym roku byla XXktoras olimpiada:)
jak cos mi sie przypomni to dam znac;)
buziaczki
zgadzam sie z kolezanka wyzej - olimpiada jest trudna i nie sprawdza znajomosci jezyka w sposob w jaki POWINIEN on byc sprawdzany...az przykro :P
Ja brałem udział 4 razy- od 1 klasy - raz mi się udało wejść do etapu okręgowego; nie ma co mieć pretensji, bo zasady są znane, oni wyraźnie piszą, że na testach sprawdzają znajomość języka względem stopnia precyzji i poprawności formalnej, bo to najlepiej pozwala rozróżnić kandydatów, a przy tym jak dużo osób startuje a ile mogą przepuścić dalej - tylko kilkaset osób w kraju - zakładają, że każdy uczestnik posiada pełną możliwość komunikacji - nawet gdyby ktoś bez tego jakimś cudem przeszedł etap szkolny, to wykruszy się na etapie ustnym w okręgówce ...

Pozdrawiam
witaj raf
Ludzie czemu tu są sami pesymiści
witam :)
Temat przeniesiony do archwium.

 »

Programy do nauki języków