witam,
Jestem studentka anglistyki i mam troche wiedzy teoretycznej na temat dysleksji wiec postaram sie dac Tobie kilka przykladow, ktore moze wykorzystasz w pracy z tym dzieckiem.
Wspominasz o tym, ze nie jest chetna do mowienia jednak nie podajesz przyczyny: czy wynika to z nieznajomosci slownictwa, struktur, niesmialosci czy zaburzen mowy?? Moze problem tkwi nie tylko w trudnosciach z nauka czytania i pisania w jezyku obcym??
Wracajac do dysleksji... Musisz glosno i wyraznie czytac polecenia, jakikolwiek text pisany. Nie zmuszaj na sile do czytania, bo tylko ja zniechecisz, ona sie zablokuje i niczego sie nie nauczy. Powinnas tez ja chwalic za kazdy podjety wysilek z pisaniem, wtedy nabierze pewnosci siebie i bedzie dalej probowac.
Jesli dopiero zaczela zajecia w poradni psychologiczno pedagogicznej (a powinna) na pewno poznaje rozne techniki ktore pomaga jej przezwyciezyc objawy tej choroby. Na poczatku pisz za nia, tak zeby patrzyla na grafike stawiania liter i laczenia ich. Pod koniec lekcji mozesz ja poprosic o przepisanie jakis slowek.
Co do pisania to zanim wezmie dlugopis do reki mozesz zrobic takie cwiczenia:
pisanie w powietrzu (oczywiscie we wlasciwym kierunku dla niej), pisanie na pleach maskotki, rymowanki slowne, dodawanie liter, znajdowanie wyrazow wsrod rozsypanek literowych.
Gry i zabawy to tez dobry sposob nauki jezyka w tym wieku, bo skupiasz sie na cwiczeniu sluchania, mowienia i sprawdzasz stopien zrozumienia. Przy okazji wprowadzasz/utrwalasz gramatyke i nie jest konieczne zapisywanie.
Zasad lepiej uczyc na przykladach niz kazac wkuwac na pamiec regulek jesli sprawia jej to tyle trudnosci. Nawet jesli uda jej sie zapamietac ta zasade to i tak nie bedzie wiedziala kiedy i dlaczego trzeba jej uzyc.
Mysle, ze w sieci znajdziesz duzo materialow na temat dysleksji i na pewno bedzie tam wiecej przykladow roznych cwiczen.
Pozdrawiam i zycze owocnej pracy!
take care,
Ola