Co do tego lead-in, nie radzilabym Ci wstawiac tu mnostwa przykladow. Wystarcza ze 2 – 3 (uczniowie maja przeciez to odkryc/ zauwazyc, a nie utonac w morzu inwersji na samym wstepie... ;-)). Jesli masz trudnosci ze znalezieniem tekstu, najlepiej napisz cos sam – jakas krociutka, zabawna historyjke, 7 – 8 zdan max. ( jesli brak Ci pomyslow – polecam jakiekolwiek Jokes w internecie – mozesz wtedy co nieco przerobic, wstawic np. “No sooner had he opened the door than...” i powiedzmy gdzies na koncu “Never before had I seen such a mess! Not only was the place dirty, but also...” - tyle wystarczy.)
A co do planu:
1) Warm-up – jakies ogolne pytanie lub 2 do klasy zwiazane z tematem historyjki (Have you ever been angry about...?, itp) – niech omowia w parach/ grupach. (3 min)
2) Open class – zapytaj pare osob o odpowiedz.
3) “Well, we’re going to read a story where something exactly like this hapened!”
4) Rozdaj tekst. Niech odpowiedza na 2-3 comprehension questions – What happened exactly? Whose fault was it?, itp. Pairwork check. Open-class check. (2-4 min, zal. Od ilosci pytan)
5) Zwroc ich uwage na ostatnie zdanie: What does Tom say in the last sentence?
Elicit: “Not only was the place dirty, but also...”
Spytaj: Dlaczego: “Not only was the place” a nie “The place was not only...”??
Tu zapewne zapadnie cisza. A moze ktos bedzie wiedzial?
Mozesz im wowczas wyjasnic, ze jest to przyklad tzw. Inwersji czyli "odwrocenia" i dlaczego sie ja stosuje – emphasis, dramatic effect.
By to zademonstrowac, wypowiedz jeszcze raz zdanie: The place was not only... (normalnym tonem), po czym “Not only (mocniej) was the place” (4 min)
6) Uczniowie szukaja innych przykladow inwersji w tekscie, podkreslaja.
Elicit the structure. (2 min) Where is the verb? Where is the subject??
7) Tu mozesz przejsc do innych zwrotow z inwersja. Aby nie tracic zbyt wiele czasu, przygotuj im jakis handout z lista wyrazen, po ktorych stosuje sie inwersje. Wyjasnij, ze tylko po niektorych wyrazeniach – oto one. (mozesz wstawic je w ramke) Ponizej podaj przyklady zdan – ok. 5 zdan wystarczy, nie przesadzaj z iloscia.
WAZNE: nie pisz wszystkiego na tablicy, bo zajmie Ci to tydzien!
8) Popros, zeby przeczytali sobie te liste i zrobili jakies cwiczonko z inwersja, najlepiej sentence transformation – przeksztalc zdania z normalnym szykiem (podane) na zdania z inwersja zaczynajace sie od not only/ no sooner itp. (tu tez nie przesadzaj – ok. 5 – 6 wystarczy). Pairwork/ group check. Explain any problems (10 – 15 min)
9) Jakis role-play by sie przydal. Podaj im kilka przykladow gotowych zdan (na kartkach) – np. “Never have I seen such a dirty restaurant before!!!”, “Not only were you late, but also...”
Niech sprobuja zaimprowizowac dialogi w parach, aby wykorzystac podane zdanie. Moga to potem przedstawic klasie. (5-7 min)
10) H/W – niech sobie dzieci napisza krotka historyjke (z zycia lub wymyslona) – min. 3 przyklady inwersji.
Nie wiem, czy pan Harmer by sie z tym zgodzil, ale tak to mniej wiecej widze. Hope it helps. Pozdrawiam.