Jak wprowadzic uczniom inwersje?? HELP!!!

Temat przeniesiony do archwium.
Ten post skierowany jest do profesjonalnych nauczycieli lub tez innych osob przygotowanych metodycznie, ktore bylyby sklonne pomoc niedoswiadczonemu w nauczaniu studentowi anglistyki ;)

Moj problem polega na tym, ze w najblizsza srode (czyli za tydzien) bede zmuszony wprowadzic swoim uczniom na praktykach (trzecia klasa LO) inwersje. Z gory zaznaczam ze interesuje mnie tylko nowoczesna metoda prezentacji materialu jezykowego, zakladajaca przechodzenie przez etapy lead-in, elicitation, explanation, controlled practice, free practice, immediate creativity, jak to jest przedstawione w Harmerze i tego typu ksiazkach. Dlatego typowy wyklad na temat inwersji odpada, chociaz to by bylo dziecinnie proste. Najwiekszy dylemat mam odnosnie pierwszego etapu - lead-in, czyli prezentacja materialu w kontekscie. Sadze ze inwersja jest na tyle specyficzna i raczej rzadka konstrukcja gramatyczna, ze ciezko bedzie mi znalezc tekst badz tez piosenke, ktora by obfitowala w jej przyklady. Wiem, ze musze zaznajomic uczniow z calkiem spora liczba wyrazen, po ktorych stosujemy inwersje: hardly, scarcely, no sooner, not only, only after, adverbial expressions of place, little, seldom, never etc. To wszystko musze zrobic na jednej lekcji...

Moje pytanie brzmi: czy etap lead-in ma zawierac przyklady WSZYSTKICH wyrazen ktore pozniej bede tlumaczyl? Czy tez np. lepiej znalezc tekst badz historyjke w ktorym jest zaledwie pare przykladow inwersji, zeby uczniowie uchwycili 'main idea', a potem tylko rozszerzyc to o powyzsza liste wyrazen zapisujac przyklady na tablicy, po jednym zdaniu? W pierwszym przypadku sadze ze musialbym napisac taki tekst samemu, lub tez naprawde zawziecie go szukac. A moze lepiej jakos inaczej zaprezentowac ta konstrukcje? Co sadzicie? Czy ktokolwiek ma jakis pomysl na ta lekcje, ktorym bylby w stanie sie podzielic??

Z gory dziekuje;)
Co do tego lead-in, nie radzilabym Ci wstawiac tu mnostwa przykladow. Wystarcza ze 2 – 3 (uczniowie maja przeciez to odkryc/ zauwazyc, a nie utonac w morzu inwersji na samym wstepie... ;-)). Jesli masz trudnosci ze znalezieniem tekstu, najlepiej napisz cos sam – jakas krociutka, zabawna historyjke, 7 – 8 zdan max. ( jesli brak Ci pomyslow – polecam jakiekolwiek Jokes w internecie – mozesz wtedy co nieco przerobic, wstawic np. “No sooner had he opened the door than...” i powiedzmy gdzies na koncu “Never before had I seen such a mess! Not only was the place dirty, but also...” - tyle wystarczy.)

A co do planu:

1) Warm-up – jakies ogolne pytanie lub 2 do klasy zwiazane z tematem historyjki (Have you ever been angry about...?, itp) – niech omowia w parach/ grupach. (3 min)

2) Open class – zapytaj pare osob o odpowiedz.

3) “Well, we’re going to read a story where something exactly like this hapened!”

4) Rozdaj tekst. Niech odpowiedza na 2-3 comprehension questions – What happened exactly? Whose fault was it?, itp. Pairwork check. Open-class check. (2-4 min, zal. Od ilosci pytan)

5) Zwroc ich uwage na ostatnie zdanie: What does Tom say in the last sentence?

Elicit: “Not only was the place dirty, but also...”

Spytaj: Dlaczego: “Not only was the place” a nie “The place was not only...”??

Tu zapewne zapadnie cisza. A moze ktos bedzie wiedzial?

Mozesz im wowczas wyjasnic, ze jest to przyklad tzw. Inwersji czyli "odwrocenia" i dlaczego sie ja stosuje – emphasis, dramatic effect.

By to zademonstrowac, wypowiedz jeszcze raz zdanie: The place was not only... (normalnym tonem), po czym “Not only (mocniej) was the place” (4 min)

6) Uczniowie szukaja innych przykladow inwersji w tekscie, podkreslaja.
Elicit the structure. (2 min) Where is the verb? Where is the subject??

7) Tu mozesz przejsc do innych zwrotow z inwersja. Aby nie tracic zbyt wiele czasu, przygotuj im jakis handout z lista wyrazen, po ktorych stosuje sie inwersje. Wyjasnij, ze tylko po niektorych wyrazeniach – oto one. (mozesz wstawic je w ramke) Ponizej podaj przyklady zdan – ok. 5 zdan wystarczy, nie przesadzaj z iloscia.
WAZNE: nie pisz wszystkiego na tablicy, bo zajmie Ci to tydzien!

8) Popros, zeby przeczytali sobie te liste i zrobili jakies cwiczonko z inwersja, najlepiej sentence transformation – przeksztalc zdania z normalnym szykiem (podane) na zdania z inwersja zaczynajace sie od not only/ no sooner itp. (tu tez nie przesadzaj – ok. 5 – 6 wystarczy). Pairwork/ group check. Explain any problems (10 – 15 min)

9) Jakis role-play by sie przydal. Podaj im kilka przykladow gotowych zdan (na kartkach) – np. “Never have I seen such a dirty restaurant before!!!”, “Not only were you late, but also...”
Niech sprobuja zaimprowizowac dialogi w parach, aby wykorzystac podane zdanie. Moga to potem przedstawic klasie. (5-7 min)

10) H/W – niech sobie dzieci napisza krotka historyjke (z zycia lub wymyslona) – min. 3 przyklady inwersji.

Nie wiem, czy pan Harmer by sie z tym zgodzil, ale tak to mniej wiecej widze. Hope it helps. Pozdrawiam.
jeszcze do 6) tu dobrze byloby wyjasnic, ze inwersja to nic innego jak szyk pytajacy - czyli czasem operator jest potrzebny (Not only DID he go...), etc. Ale: keep it short!

do 7) podaj wersje "normalna" kazdego zdania oraz odpowiednik z inwersja. Mozesz napisac na tablicy jakis 1-2 przyklady "normalnych zdan" i poprosic ochotnikow o przeksztalcenie - ale ponownie: keep it short!

do 9) przez "zaimprowizowac" rozumiem oczywiscie mowienie, a nie pisanie tych dialogow (zbyt czasochlonne)
Dziekuje bardzo!!! :) Twoja pomoc jest doprawdy bezcenna...:) z pewnoscia wykorzystam Twoje rady, teraz musze sie tylko niezle pogimnastykowac zeby starczylo na dokladnie 45 minut:) jeszcze raz dziekuje!:)
A moze ktos inny doda jakas propozycje?
A, jeszcze cos.

Pisales, ze masz dluga liste wyrazen, z ktorymi masz ich zaznajomic - zauwaz jednak, ze wiekszosc z nich (typu: never, nowhere, only after, not only) uczniowie powinni juz dawno znac badz domyslac sie co oznaczaja. Nie ma wiec potrzeby pisania mnostwa zdan na tablicy.

Wpisz wszystkie wyrazenia w ramke na handoucie i co najwyzej daj im czas, by spojrzeli i podkreslili te, ktorych nie znaja - na pewno cos takiego jak "scarcely" moze byc nowoscia - wyjasnij tylko te!

To juz naprawde ode mnie wszystko. ;-)) Daj znac, jak poszly zajecia.
Temat przeniesiony do archwium.

« 

Pomoc językowa - Sprawdzenie

 »

Au Pair


Zostaw uwagę