Merytorycznie, to przynam się, że bardzo mnie zasmuciłaś College takimi argumentami. Naprawdę chciałbym mieć jak najlepsze zdanie o Tobie, ale wykpiwanie obszarów, które sprawdzane są w trakcie inspekcji jest mocno... infantylne. Świadczy chyba albo o totalnym zadufaniu w sobie albo o kompletnym niezrozumieniu czym jest inspekcja. Wolę wierzyć, że jest to ten drugi przypadek.
Masz za złe PASE, że sprawdza rzeczy, które powinny być oczywiste dla szefa każdej szkoły językowej? A ma tego nie sprawdzać? Autorytet, którym się podpierasz - Kuratorium - nawet tego nie sprawdza.
Gdybyś znalazła coś, co jest merytorycznie niesłuszne, świadczy o braku profesjonalizmu PASE, to rozumiem. Ale nic takiego nie znajdziesz, bo masz do czynienia z systemem wypracowanym przez lata na podstawie setek inspekcji prowadzonych przez profesjonalistów w branży. Jeśli uważasz, że jesteś mądrzejsza od nich - ok. Twoja sprawa. Może ktoś Ci uwierzy...
Inspekcja PASE to nie jest jednak "kupa śmiechu", ale poważna sprawa i każda, nawet najlepsza szkoła, musi się do niej solidnie przygotować. Opiera się na tzw. Recognition Scheme, który jest jawny dla szkoły - każdy może go przeczytać na stronie PASE (www.pase.pl) i dokładnie opisuje jakie aspekty badają inspektorzy oraz ile punktów można za nie otrzymać.
Pytania, które przytoczyłem (jest ich więcej niż cytowane wyżej) służą wyłącznie szkole we wstępnym zorientowaniu się jaki jest zakres inspekcji.
Recognition Scheme podzielony jest na kilka obszarów:
-STANDARDY NAUCZANIA ORAZ ZARZADZANIE METODYCZNE
-ZARZADZANIE
-POMIESZCZENIA I WYPOSAŻENIE SAL DYDAKTYCZNYCH
Za każdy szkoła otrzymuje określoną liczbę punktów i jeśli wypełni limit uzyskuje rekomendację.
W ramach pierwszego i najważniejszego obszaru mamy takie podobszary:
1. Struktury programowe oraz organizacja procesu nauczania
2. Nadzór metodyczny
3. Jakosc nauczania
Punkt 3 "Jakosc nauczania" dzieli się:
a) Planowanie lekcji - plan lekcji
- cel lekcji
- dobór materiałów i innych pomocy dydaktycznych
b) Przeprowadzanie lekcji
- struktura czasowa dla poszczególnych etapów lekcji
- czas wypowiedzi nauczyciela vs. czas przeznaczony na wypowiedzi uczniów
- wykorzystanie pozawerbalnych środków nauczania
- sposób wykorzystania tablicy
- wykorzystanie sprzętu typu magnetofon, TV/Video, itp.
- organizacja pracy uczniów: indywidualnie, w parach i grupach
- przejrzystość instrukcji ustnych
- nauczyciel jako organizator procesu nauczania i osoba wspomagającą nauczanie
c) Wzajemne relacje: kontakt z uczniami
- kontakt nauczyciela z uczniami
- atmosfera na zajęciach
- motywowanie uczniów
- znajomość poziomu grupy i jej możliwości
d) Metodyka - wykorzystanie odpowiednich technik nauczania
- logiczne powiązania pomiędzy poszczególnymi etapami lekcji
- sposób wprowadzania nowego materiału, dobór przykładów
- odpowiednio wyważone ćwiczenie wszystkich umiejętności językowych
- poprawa błędów
- różnorodność ćwiczeń
e) Kompetencje językowe nauczyciela
- poprawność językowa, zasób słownictwa i wymowa
- używanie języka odpowiedniego do poziomu grupy
- klarowność instrukcji i wyjaśnień
To jest tylko mały fragment całości i dowód na to jak szczegółowa i wnikliwa jest inspekcja PASE. Trzeba pamiętać, że to są tylko wytyczne, za którymi kryje się realna kontrola prowadzona przez profesjonalnych inspektorów z dużym doświadczeniem w nauczaniu ale również w ocenie szkół.