nauczanie uczniów uzdolnionych

Temat przeniesiony do archwium.
Dzień dobry,

Serdecznie zapraszam do wzięcia udziału w ankiecie, którą przeprowadzam do pracy magisterskiej.

Badanie jest przeznaczone dla nauczycieli języka angielskiego i dotyczy nauczania uczniów uzdolnionych.

https://forms.gle/xYeLfzoJdt2gM3HZA

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Ok, wyslalem, ale miałem pewne problemy z pytaniami typu "I can provide differentiated instruction to cater for the individual needs of gifted learners", bo raczej wszystkich uczniów w klasie się uczy tak samo.

Oczywiście tym zdolniejszym można np. zadawać trudniejsze pytania, ale cokolwiek innego to już faworyzowanie, a tego się nie robi.

Możesz podjąć ten wątek w swojej pracy: jest jakiś poziom nauczania, i każdy musi się dostosować -- i ci słabsi, i ci mocniejsi.
Bardzo dziękuję za odpowiedź i komentarz. Uwzględnię to spostrzeżenie w dyskusji wyników badania.

Z własnej perspektywy mogę powiedzieć, że miałam okazję zaobserwować na lekcji bardziej doświadczonego nauczyciela praktykę, gdzie przy podawaniu instrukcji do zadania z pisania uczniowie uzdolnieni byli dodatkowo proszeni o ustną prezentację przygotowanego tekstu. Główny element zadania pozostaje niezmienny, ale uczeń uzdolniony dostaje dodatkowy challenge, co może pozytywnie wpłynąć na motywację oraz uniknięcie sytuacji, gdzie uczeń kończy zadanie wcześniej niż inni i nie ma co robić.

Oczywiście zależy to od indywidualnych cech danych uczniów oraz etapu edukacyjnego, na jakim uczymy.

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam serdecznie
Aha, czyli chodziło o 'instructions', a nie 'instruction'. W znaczeniu 'polecenie' ten rzeczownik jest policzalny.

Cytat: angelikagrabowska
miałam okazję zaobserwować na lekcji bardziej doświadczonego nauczyciela praktykę, gdzie przy podawaniu instrukcji do zadania z pisania uczniowie uzdolnieni byli dodatkowo proszeni o ustną prezentację przygotowanego tekstu.

Nie do końca chyba rozumiem. Czyli przy zadawaniu polecenia nauczyciel mówi "A Ciebie, Grzesiu, później poproszę o przeczytanie tego, co napisałeś"? U mnie by to nie przeszło. To by było jawne 'special treatment' i źle by wpływało na psychologię innych uczniów. Bo widzisz, psychologia i emocje mają tu też duże znaczenie. Tak się po prostu nie robi.

Cytat:
oraz uniknięcie sytuacji, gdzie uczeń kończy zadanie wcześniej niż inni i nie ma co robić.

Tego też nie rozumiem: jak zrobi wcześniej, to i tak będzie się nudził. A proszenie go, żeby przeczytał kiedy nie wszyscy jeszcze skończyli byłoby absurdalne. Jak ktoś zrobi wcześniej, to daje się mu jakieś dodatkowe materiały. Każdy nauczuciel robi.

Na tym polega uczenie grupy: nie da się dostosować nauczania idealnie do potrzeb każdego ucznia. Można starać się to robić, ale bardzo subtelnie, np. poprzez zadawanie łatwiejszych pytan tym słabszym, a trudniejszych tym mocniejszym.

Kto twierdzi inaczej albo nigdy nie uczył, albo jego lekcje to jakiś koszmar. Niestety to drugie nierzadko się zdarza...

 »

Nauka języka