Samodzielna nauka metodą SITA

Temat przeniesiony do archwium.
Właśnie zaczął się nowy rok szkolny. Uczniów trzecich klas licealnych za 9 miesięcy czeka matura, w tym obowiązkowy egzamin z jezyków obcych. Jak się do niego przygotować? Która metoda jest najlepsza: fiszki, programy komputerowe, korepetycje ... ?
A może Sperlearning?

Superlearning, czyli nauka w stanie relaksu jest bardzo skuteczna, ale do czystej jego postaci raczej brak materiałów na poziomie maturalnym. Kilka,może kilkanaście lat temu był kurs Athanora "Angielski w podróży" oraz "Superlearning" wydany przez jedno z niemieckich wydawnictw. Można do tego zaliczyc jeszcze kursy Wydawnictwa "Link Superlearning". Wszystkie te materiały stanowiły kursy zachęcające do nauki języka. Wydaje mi się, że ich poziom nie gwarantował dobrego przygotowania do egzaminu dojrzałości.

Czy istnieje kurs metodą Superlearningu dobrze przygotowujący do matury? Na to pytanie jest odpowiedź SITA!

SITA jest systemem Superlearningu wspomaganym elektronicznie. Z pewnością każdy z uczestników tego forum spotkał się z reklamami tego systemu, jeśli nie odsyłam do strony www.sita.pl.

Znajdziemy tam opis metody, urządzenia systemowego SITA, oraz ofertę kursów i materiałów pomocniczych. Najskuteczniejsze są kursy stacjonarne, prowadzone przez profesjonalnych trenerów SITy. Ale jeśli ktoś nie może sobie pozwolić na taki kurs może wybrać kurs do samodzielnej nauki w domu.

W ofercie firmowej znajdują się kursy na wielu poziomach "Angielski podstawowy", "Angielski średnio-zaawansowany", "Angielski idiomy" ... Dla tegorocznych maturzystów poleciłbym "Angielski średnio-zaawansowany" + "Angielski idiomy", uczniom młodszych klas polecałbym zacząć naukę od kursu "Angielski podstawowy".

Jak zacząć naukę i jak ją kontynuować? To tylko pozornie łatwe pytanie.

Żeby nauka przyniosła oczekiwane rezultaty trzeba wiedzieć jak sięe uczyć.

Pierwszym etapem jest nauka relaksu. Trzeba na nią poświęcić kilka dni. Pomocną w tym będzie płyta relaksacyjna, na której znajdują się nagrania: "Tekst relaksacyjny po polsku czytany przez kobietę", "Tekst relaksacyjny po polsku czytany przez mężczyznę", "Tekst relaksacyjny po angielsku czytany przez mężczyznę" i "Tekst relaksacyjny po niemiecku czytany przez mężczyznę". Prawdopodobnie w kursach innych języków znajdą się teksty po francusku, hiszpańsku i włosku, ale tego nie jestem pewien, gdyż ja posiadam tylko kurs "Angielski średnio-zaawansowany".

Wprowadzanie się w stan relaksu ma dwa cele:

- nauka w stanie relaksu, jak wskazują badania bułgarskiego prof. Łozanowa i amerykańskiego psychologa prof. Wallace’a jest bardziej efektywna;
- stan relaksu pozwala wyeliminować myślenie poboczne, ucząc się w relaksie możemy nie myśleć o teście z matematyki, czy innych kłopotach dnia codziennego.

Gdy już opanujemy proces wchodzenia w stan relaksu, możemy przystąpić do nauki języka. Niżej podaję przykład nauki kursu ""Angielski średnio-zaawansowany".

Kurs składa się z 20 lekcji, których podstawą jest 3-5 minutowy, dość skomplikowany dialog. Każda kwestia tego dialogu składa się z kilku zdań.
W podręczniku dialogi są wydrukowane w ten sposób, że na lewej części strony jest tekst polski, a na prawej angielski.

Po dialogu występuje krótki opis zagadnień gramatycznych występujących w lekcji i ćwiczenie do wykonania pisemnego,

Nauka każdej lekcji składa się z czterech faz: INICJACJA, ZAPAMIĘTYWANIE, AKTYWIZACJA i POWTÓRKA ZAPAMIĘTYWANIA. Tylko faza aktywizacji wymaga wykorzystania urządzenia systemowego SITA.

W fazie INICJACJI należy przeczytać tekst polski dialogu, najlepiej na głos. Następnie odsłuchać tekst dialogu uważnie czytając tekst angielski, podobno wystarczy wykonać to raz, ale ja robię to trzykrotnie.

Faza ZAPAMIĘTYWANIA odbywa się w stanie relaksu z wykorzystaniem urządzenia systemowego SITA. W celu osiągnięcia stanu relaksu należy zająć wygodną pozycję i uruchomić nagranie “Tekst relaksacyjny po polsku - głos męski (lub żeński)” i wykonywać czynności zalecane w nim. Po nauczeniu się osiągania relaksu, można zrezygnować ze słuchania nagrania “Tekst relaksacyjny”.

Po osiągnięciu stanu relaksu można przystąpić do fazy zapamiętywania, Składa się on z 4 części.
- dialogu odczytywanego w wolnym tempie, pozwalającym zrozumieć każde zdanie (dzięki przeprowadzonej wcześniej inicjacji):
- dialogu odczytywanego w normalnym tempie rozmowy, ten dialog jest podzielony na 3-4 części pomiędzy którymi odczytywane jest występujące w danej części słownictwo
- dialogu odczytywanego w naturalnym tempie rozmowy:
- fragmentu 10-15 minut muzyki rozluźniającej, należy wysłuchać jej do gongu końcowego.

W fazie AKTYWIZACJI czytamy objaśnienia gramatyczne, wykonujemy ćwiczenie, a następnie próbujemy odtworzyć z pamięci dialog (chodzi o jego sens). Należy to wykonywać głośno. Można niektóre w wyrażenia wymawiać po polsku, ale trzeba w kolejnych powtórkach zastępować je odpowiednimi wyrażeniami angielskimi. Jest to bardzo ważne ćwiczenie. Bez niego nie da się opanować języka.

Faza POWTÓRKA ZAPAMIĘTYWANIA odbywa się z jednodniowym przesunięciem w czasie, tzn. po przerobieniu lekcji 2, powtarzamy ZAPAMIĘTYWANIE lekcji 1, po przerobieniu lekcji 3, powtarzamy ZAPAMIĘTYWANIE lekcji 2, … po przerobieniu lekcji 20, powtarzamy ZAPAMIĘTYWANIE lekcji 19. Lekcję 20 powtarzamy po przerobieniu lekcji 1 kursu wyższego poziomu.

W podręczniku znajdują się również plany nauki pozwalające studentowi opanować cały jego materiał w 7, 20 i 80 dni.

Plan 7-dniowy wymaga przerabiania 3 lekcji dziennie, na co trzeba poświęcić 6-8 godzin. Potrzeba do tego ogromnej motywacji i ogromnej samodyscypliny.

Plan 20-dniowy zakłada przerabianie każdego dnia 4 faz każdej lekcji i powtórki zapamiętywania lekcji poprzedniej. Wymaga on poświęcenia ok. 3 godzin dziennie.

Plan 80 dniowy zakłada wykonywanie każdego dnia jednej fazy.

Oczywiście są to tylko ogólne propozycje, każdy student ma prawo opracować własny plan nauki i pracować wg niego.

Proponuję wybrać własny plan nauki, który pozwoli opanować materiał tego kursu w ciągu 2 - 3 miesięcy.

Jak wynika z powyższego opisu metoda SITA zakłada powtórki zapamiętywania co drugi dzień, ale to może okazać się za mało. Czy zatem trzeba powtarzać proces ZAPAMIĘTYWANIA częściej? Można, ale wydaje mi się, że po przerobieniu całego kursu wystarczy powtarzać codziennie jeden lub dwa dialogi inicjacyjne. Wystarczy je wgrać do pamięci mp-trójki i słuchać w dowolnym czasie np. idąc do szkoły.

Kursy SITA są dość drogie, ale mając przed sobą poważny egzamin warto zdobyć się na ten wysiłek, choćby na raty.

 »

Pomoc językowa