College, cieszę się jednak, że sensownie i merytorycznie odnosisz się do kwestii inspekcji, że utożsamiasz się z kryteriami, które określa Recognition Scheme PASE przytoczony przez mnie tylko w małym fragmencie. Uważasz, że to jest ABC - no super, tylko, że tego ABC nie sprawdza żadna instytucja w Polsce poza PASE (no i EAQUALS). Skąd zatem zwykły klient ma mieć pewność, że dana szkoła spełnia to ABC, jeśli nikt tego nie potwierdzi?
Twoje 6 punktów jest interesujących i najwyraźniej świadczy o Twojej potrzebie obiektywizmu inspekcji.
>1. znam autorytety mnie kotrolujące, choćby jedno nazwisko, które mi
>impouje- np. prof Hanna Komorowska, pani Marta Rosiak z łodzkiej
>English Language Center, a przy tym autorka ,
Pomysł super, ale wyobrażasz sobie aby p. prof. Hannę Komorowską ciągać na kilkadziesiąt dwudniowych inspekcji w roku? Raczej by się nie zgodziła...
Ale wśród inspektorów PASE są również pracownicy naukowi uczelni o dużym autorytecie. Natomiast to niestety nie wystarczy. Warto zapoznać się z pozostałą częścią Recognition Scheme - np. część "Zarządzanie", punkt "Administracja i struktura organizacyjna szkoły":
Przejrzysty system zarządzania poszczególnymi pionami
- struktura zarządzania
- system komunikacji wewnętrznej
(Sprawdź odpowiednie dokumenty, przeprowadź wywiad z personelem)
b) Relacje z personelem - pisemne umowy i kontrakty
- przejrzyste zakresy obowiązków
- procedury dotyczące skarg i problemów dyscyplinarnych
(Sprawdź stosowne dokumenty, przeprowadź wywiad z personelem)
c) Relacje z klientem - procedury zapisów
- obsługa klienta: zrozumiała informacja wstępna, w tym dostępność opisów poziomów nauczania
- pisemne umowy z klientami: wysokość opłat za nauczanie, długość kursu/liczba godzin, zajęcia dodatkowe, maksymalna liczba osób w grupie
- ankiety dotyczące kursu
(Sprawdź stosowne dokumenty, przeprowadź wywiad z personelem odpowiedzialnym za zapisy oraz z uczniami, sprawdź spójność systemów)
- system komunikacji klienta ze szkoła oraz procedury dot. skarg i wniosków
Jak widać wymaga to żmudnej analizy dokumentów, licznych rozmów z pracownikami oraz wiedzy i doświadczenia w funkcjonowaniu szkoły językowej. Obawiam się, że takie wielkie autorytety w dziedzinie nauczania metodyki jak prof. Komorowska nie muszą znać się (bo i po co to im) na wewnętrznej organizacji firmy jaką jest szkoła językowa. Tu trzeba mieć styczność z biznesem w praktyce. I ważna jest specjalizacja. Dlatego wśród inspektorów PASE są również osoby z doświadczeniem w zarządzaniu szkołą językową.
>2. zgłaszam akces do kotroli w danym roku szkolnym- nie wiem kiedy i
>na jakie lekcje w mojej szkole wpada metodyk
Dobry pomysł. Trochę organizacyjnie nierealny, bo inspekcja trwała by pół roku. Ale w PASE jest coś takiego jak Spot Inspection - czyli właśnie niespodziewane inspekcje - każda szkoła może tego doświadczyć w dowolnej chwili.
Natomiast trzeba wiedzieć, że w trakcie inspekcji metodyk-inspektor "wpada" na kilkadziesiąt zajęć bez zapowiedzi - sam decyduje do której klasy wejść i nikt mu tego nie zabroni. I nie są to pojedyńcze wizyty ale ogromna ich liczba dająca obszerny pogląd na temat jakości nauczania w danej szkole.
>3. jest analiza treści w programie danego poziomu wraz z wynikami
>testów, które układa niezależne od szkoły zespół autorytetów
Nie do końca rozumiem co masz na myśli z tymi wynikami testów przygotowanych przez autorytety, ale wyjaśnię, że inspekcja sprawdza również programy nauczania, tylko że analizje to bardziej globalnie - widząc całość a nie tylko pojedyńczy program. Jest to opisane w punkcie "Struktura kursu":
Struktura kursu - odpowiednie programy dla wszystkich kursów
- odpowiednie materiały dydaktyczne
- odpowiednia /odpowiednie metody nauczania
- przejrzysta struktura poziomów
- procedura zapisów na kursy
- system testów wewnętrznych
(Sprawdź programy, podręczniki i materiały dydaktyczne używane na poszczególnych poziomach, sprawdź system poziomów i ich opisy, sprawdź czy istnieje spójny system testów wstępnych, na koniec kursów oraz przeprowadzanych w czasie trwania kursów.
Sprawdź czy programy nauczania są dostępne dla nauczycieli, czy dyrektor ds. nauczania potrafi określić metody nauczania używane w szkole i czy zgadzają się one z tymi określonymi w materiałach reklamowych.)
>4. anonimowo wsród uczniów przeprowadzana jest ankieta dotycząca ich
>odbioru zajęć i samoocena postępów
Też dobry pomysł. Inspektorzy PASE odbywają spotkanie z uczniami szkoły. Wtedy mają nie dużo lepszy kontakt z nimi niż poprzez suche ankiety - mogą zadawać pytania, konfrontować różne informacje, które zdobyli w trakcie inspekcji z opiną uczniów szkoły. Ale może warto dołączyć takie anonimowe ankiety do procedury inspecji?
>5. nauczyciele moga w każdej chwili zostac porposzeni o sprawozdanie z
>pracy w danej grupie, o tempie realzowanego materiału, postępach oraz
>metodycznym uzasadnieniu metod i technik
Świetnie. W ramach inspekcji odbywa się również spotkanie z nauczycielami i mogą być oni poproszenie o sprawozdanie z pracy. Obowiązkiem jest prowadzenie dziennika zajęć z opisem przerabianego materiału a więc taki raport tworzony jest na bieżąco - oczywiście inspektorzy PASE mają do niego dostęp. Wszystkie te sprawy, o których piszesz mogą być poruszone w rozmowie z lektorem.
>6.analizowane by były porównawczo wyniki egzamin ów zewnętrznych ( np.
>Cambridge)
Można coś takiego zrobić, ale dobrze wiemy - jako osoby pracujące w szkołach językowych - że wyniki tzw. "zdawalność egzaminów" nie jest do końca wiarygodna, gdyż procent zdawalności zależy od tego jakie kryteria szkoła przyjmie przy zapisywaniu ucznia na egzamin. Jeśli stwierdzi, ze jest za słaby, to go nie zapisze. Wtedy on sam może się zapisać, ale już nie wlicza się go do statystyki zdawalności szkoły. A więc sprytne szkoły mogą - niezależnie od efektów nauczania - podwyższyć sobie procent zdawalności poprzez taką politykę.
Ja osobiście bym nie traktował tego jako kryterium, które trzeba zliczyć, ale jako dodatkowa informacja o szkole.
Czyli mam wrażenia, że w gruncie rzeczy chodzi nam o to samo, tylko najwyraźniej nie masz zaufania do inspekcji PASE być może dlatego, że nie masz wystarczającej wiedzy na jej temat. Z przyjemnością wyjaśnię więcej.