"Wiem, że niejedna czytająca tę książkę osoba, jest „nafaszerowana"
najprzeróżniejszymi informacjami i metodami na temat nauki języków
obcych. Natomiast ja z całą mocą i odpowiedzialnością za swoje słowa
stwierdzam, że:
PRAWDZIWA, SENSOWNA I WYDAJNA NAUKA JĘZYKA
OBCEGO, A JUŻ NA PEWNO JĘZYKA ANGIELSKIEGO SKŁADA
SIĘ ZALEDWIE Z PIĘCIU ĆWICZEŃ (LUB PIĘCIU ETAPÓW
NAUKI)
Oto one:
1. Głośne czytanie i analizowanie tekstu, z którego się uczymy.
2. Staranne studiowanie informacji językowych, czyli reguł
gramatycznych.
3. Opracowywanie pisemne danego materiału.
4. Głośne i wielokrotne powtarzanie opracowanego wcześniej pisemnie
materiału. Nazywam to „PROGRAMOWANIEM SIĘ" językiem.
5. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających poznany materiał.
37
Powtarzam jeszcze raz, te pięć ćwiczeń i tylko te pięć ćwiczeń,
wykonywanych w takiej właśnie kolejności, składa się na prawdziwą
naukę języka angielskiego i tylko na podstawie tych ćwiczeń należy
zorganizować sobie pracę. Ćwiczenia te nazywam „złotą piątką".
Wszystkie inne ćwiczenia, z którymi każdy z czytających tę książkę się
zetknął, są albo nic nie warte, albo są to ćwiczenia mało wydajne i mogą
być traktowane wyłącznie jako zabawa lub uzupełnienie, jeżeli ktoś ma
na to czas.
Natomiast z pięciu ćwiczeń „Złotej piątki" najwyżej dwa można -ale nie
koniecznie trzeba - robić z nauczycielem albo z inną osobą. Jeżeli jesteś
początkującym studentem i nie znasz wymowy angielskiej, możesz
pierwsze ćwiczenie, czyli głośne czytanie tekstu, z którego się uczysz,
zrobić wstępnie pod nadzorem nauczyciela. Jednakże warto to robić do
momentu, aż złapiesz tzw. wyczucie wymowy, co następuje stosunkowo
szybko. Nie będę teraz szerzej o tym pisał, ponieważ ćwiczeniu wymowy
poświęcam w dalszej części książki oddzielny rozdział.
Drugim ćwiczeniem które ewentualnie można wykonać z drugą osobą
jest ćwiczenie nr 5, czyli utrwalanie nauczonego wcześniej materiału.
Moje propozycje ćwiczenia nr 5 przedstawiam w „lekcjach próbnych"
oraz w rozdziałach „Praca z nauczycielem" i „Praktyka językowa". Chcę
jednak z całą mocą podkreślić, że jeżeli wykonasz poprawnie
wcześniejsze cztery ćwiczenia, to ćwiczenie nr 5 może być w ogóle
niepotrzebne!
Jednakże czytelnikom, którzy czytali ten poradnik niezbyt dokładnie,
ciśnie się zapewne na usta pytanie: A co z oswojeniem, z osłuchaniem się
z językiem?
Odpowiadam im, że oswajanie czy też „osłuchiwanie się" z językiem
obcym nie jest już zasadniczą nauką ale praktyką językową i piszę o tym
szczegółowo w rozdziale pod tym samym tytułem. Jednakże jeżeli masz
na myśli język, jakim posługują się native speakers, to możesz próbować,
powtarzam, próbować oswajać się z takim językiem po minimum trzech
latach intensywnej nauki, kiedy nauczysz się - i tu użyję trybu
dokonanego „nauczysz się" - trzeciej warstwy języka, to znaczy, kiedy
38
będziesz miał w pamięci natychmiastowej odpowiedni zasób słownictwa
i potrafił ze zrozumieniem używać najważniejszych struktur i wzorców
językowych.
Przypominam ci jeszcze raz: naucz się najpierw „uproszczonego
angielskiego", za który należy przyjąć pierwsze trzy warstwy języka,
czyli około 12 tysięcy słów, zwrotów i najważniejsze konstrukcje
językowe. Dopiero wtedy możesz podejmować decyzje, co robić dalej i
dopiero wtedy możesz próbować oswajać się z językiem, jakim posługują
się native speakers. Nawiasem mówiąc, życzyłbym sobie, aby większość
osób uczących się języka angielskiego w Polsce osiągała choć ten cel, bo
jak napisałem na wstępie, osiąga go najwyżej kilka procent.
Twoim oswajaniem się z językiem na tym etapie nauki powinno być
czytanie, pisanie i głośne powtarzanie, a jeśli chodzi o słuchanie, to
należy słuchać wolno i dokładnie mówiących lektorów bądź na żywo,
bądź z kasety. Zapewniam cię też, że czym lepiej i swobodniej będziesz
wymawiał poszczególne słowa, frazy czy konstrukcje językowe, tym
lepiej będziesz rozumiał, co do ciebie mówią inni.
Wszelkie więc programy nauczania, zajęcia w szkołach oraz lekcje
prywatne powinny być oparte na tych właśnie pięciu „złotych"
ćwiczeniach. Przede wszystkim jednak twoja, czytelniku, nauka powinna
zawierać te pięć ćwiczeń. Jak jednak jest w naszej smutnej
rzeczywistości, będziesz się mógł dowiedzieć z następnego rozdziału."