Present Continuous

Present Continuous to jeden z pierwszych czasów, jakie poznajemy zaczynając naukę angielskiego. Czas ten najczęściej opisuje czynność, która jest wykonywana w chwili, gdy o niej mówimy.

Lista zagadnień:

budowa czasu Present Continuous

Czas Present Continuous składa się z następujących elementów:

podmiot + to be (am/is/are) + czasownik z końcówką -ing

Odmiana to be jest prosta — podajemy ją niżej, opisujemy także, jak utworzyć czasownik z końcówką -ing.

Rozpiszmy przykłady na poszczególne osoby:

liczba pojedyncza
1 os. playI am walking
doing
going
having
working
...
2 os. playyou are
3 os. playhe is
playshe is
playit is
liczba mnoga
1 os. playwe are eating
writing
talking
jumping
waiting
...
2 os. playyou are
3 os. playthey are

Oto przykłady:

s01Tom is writing a letter. Tomek pisze list.
s02We are waiting for a taxi. Czekamy na taksówkę.
s03I am getting ready. Przygotowuję się.

Najpierw mamy osobę, która wykonuje czynność: Tom; następnie dajemy odpowiednią dla tej osoby formę czasownika być, czyli is. Do czasownika głównego pisać, czyliwrite, dokładamy końcówkę -ing i na końcu wstawiamy dopełnienie — w tym wypadku słowo list, czyli a letter. Pierwsze zdanie w Present Continuous gotowe!

REKLAMA
REKLAMA

Przypominamy jeszcze formy czasownika to be dla wszystkich osób:

liczba pojedyncza liczba mnoga
1 osoba playI am playwe are
2 osoba playyou are playyou are
3 osoba playhe is
playshe is
playit is
playthey are

forma -ing czasownika

Każdy czas continuous będzie wymagał użycia czasownika w formie gerund (-ing). Tworzenie właściwej formy czasownika głównego jest bardzo proste, zasadą jest, że do podstawowej formy dodajemy końcówkę -ing, oto kilka przykładów:

playwrite » playwriting
playread » playreading
playsit » playsitting
playlook » playlooking
playdo » playdoing
playtake » playtaking
playeat » playeating

REKLAMA
REKLAMA

Zwróćmy uwagę, że niektóre czasowniki po dodaniu końcówki wyglądają nieco inaczej. Zapamiętajmy zasady pisowni czasowników z końcówką -ing:

  • W czasownikach zakończone na -e, gdy dodamy -ing, -e znika:
    -e » -ing
    playmake » playmaking
    playtake » playtaking
    playhave » having
    playwrite » playwriting
    playdance » playdancing
  • W czasownikach jednosylabowych, gdzie na końcu jest spółgłoska + samogłoska + spółgłoska, podwajamy ostatnią spółgłoskę *, przy czym podwajanie nie dotyczy spółgłosek w i x.
    playswim » playswimming
    playrun » playrunning
    playsit » playsitting
    playstop » stopping
    playget » getting
  • w czasownikach dwusylabowych, gdzie na końcu jest spółgłoska + samogłoska + spółgłoska, a akcent pada na drugą sylabę, podwajamy ostatnią spółgłoskę

    ** Dla porównania: czasownik happen też ma dwie sylaby, a na końcu spółgłoskę + samogłoskę + spółgłoskę (p + e + n ), ale ponieważ akcentujemy w nim pierwszą sylabę, nie podwoimy ostatniej spółgłoski przed dodaniem końcówki -ing. W tym przypadku otrzymujemy formę happening.
    playrefer » playreferring
    playbegin » playbeginning
    playforget » forgetting
  • czasowniki kończące się na -ie zmieniają pisownię z -ie na -y:
    playdie » playdying
    playlie » lying
    playtie » tying

Po takiej dawce wiedzy tworzenie zdań w Present Continuous nie powinno sprawiać nam żadnej trudności.

Oto więcej przykładów zdań w tym czasie:

s04You are reading a book. Ty czytasz książkę.
s05Mary is having breakfast. Mary je śniadanie.
s06They are running. Oni biegną.
s07I am taking my bag. Zabieram swoją torbę.
s08We are waiting for my uncle. Czekamy na mojego wujka.
s09He is looking at the stars. On patrzy w gwiazdy.
s10We are doing our homework. Robimy (odrabiamy) zadanie domowe.

Jeśli budowa zdań jest już jasna w kolejnych zakładkach opowiemy jak tworzyć pytania i przeczenia w tym czasie oraz kiedy używać czasu Present Continuous. Oczywiście zapraszamy także do przetestowania swojej wiedzy w naszych ćwiczeniach online.

Ćwiczenia online:

Zostaw komentarz:
Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się.
Komentarze (236)

nie jest błąd, ma być - eating: samogłoska ma być krótką, żeby było podwajanie. to eat mamy ' i: ' (długie).

Wow, bardzo fajne i potrzebne. Jutro sprawdzian :>

do osob ktore pisza ze tu sa bledy: nie ma tu bledow i be piszemy being a nie bing bo to wyjatek:)

Brakuje mi tylko tłumaczenia polskiego pod ćwiczeniami, poza tym super!

alt+ f4!

"czasowniki zakończone na -e, -e na końcu czasownika znika:-e»-ing"
BŁĄD

Gdyby tak było to "be" zamieniało by się w "bing". A przecież poprawne jest "being"

Pozdro

Czy istnieje możliwość wygenerowania materiału ze strony dotyczącej gramatyki do pliku w formacie pdf?

zgadza się ....my bad....

@pinio1313: https://www.ang.pl/gramatyka/czas/present-continuous#forma-ing

BŁĄD: eat - eating a powinno być eatting

fajna stronka :}
<3
OwO
~w~
UvU

kto zna luferka

fajnie

polaa87 Każdy czas jest prezentowany w kilku zakładkach (widoczne u góry strony). https://www.ang.pl/gramatyka/czas/present-continuous/pytania-przeczenia

Można by dodać jeszcze w jaki sposób buduje się pytania w danym czasie? To czasem sprawia trudność. Bardzo dziękuję za Waszą pracę - super strona!

bardzo fajne

Rewelacja! Dzięki :)

Dzieki wielkie za uporzadkowanie tematu gramatyki !!! Dla mnie opcja idealna do nauki jezyka angielskiego !!!

Chyba w objaśnieniu tego czasu brakuje form skróconych jak: I am going - I'm going lub we are playing - we're playing co moim zdaniem jest bardzo istotne.

Brakuje mi tylko lektora w ćwiczeniach. Poza tym super.

superrrr strona

Dołączam się do podziękowań za bardzo pomocną stronę :)

ktoś kto zrobił tą strone musi być extra

Bardzo czysto napisane ^^ łatwo zrozumieć 5/5 jeśli mam oceniać

Dziękuję za stronę jest super.

Super strona

Gdzie można zobaczyć statystykę wykonanych ćwiczeń Poziom A-2 ? Czy istnieje pakiet materiału do przerobienia na Poziomie A2

@szukur210 podwajanie nie dotyczy spółgłosek w i x ;)

Blow jest czasownikiem jednosylabowym, w którym wedle zasady B(low) powinniśmy podwoić spółgłoskę -w, a sam czasownik w oczekiwanej formie wygląda: blowwing, ale to jest niepoprawne. Czy może ktoś wyjaśnić dlaczego?

Lenny is dreamming / is dreaming about his holiday in Spain.

Ktora forma jest poprawna i dlaczego?

Super strona, ale ..

"-e na końcu czasownika znika "

warto dopisać wyjątki jak np see - seeing a nie seing - niby banalne ale jak ktoś zaczyna od zera to warto :)

Dlaczego nie słyszę lektora w wielu przykładach?

super

Izi pizi

Strona jest po prostu rewelacyjna.Nic tylko się uczyć i uzupełniać braki.Wielkie brawa.

Piękna strona, oby autorzy dalej ją rozwijali!

Doskonałe uzupełnienie podczas nauki. Wielkie brawa dla twórców serwisu... !

polecam :)

dobra widze xD moj blad nie wiem jak to sie stalo ale widze xD hehe nie bylo pytania ^^

kurcze a ja sie pogubilam przy cwiczeniach robiac pytania... w sensie takim ze w opisie czasu nie ma nic ze przy czasowniku jest koncowka -ing, wrecz przeciwnie i robiac zadanie za 1 razem mialam wszystko zle bo zerakalam na opis, i gdy juz efekt koncowy zobaczylam to sie "milo" zdziwilam, dlaczego tak? (bo tak juz musi byc, czy jest na to inna logiczna odpowiedz?) heh milo by bylo wiedziec, dzieki za uwage

Czasownik travel - gdzie pada akcent? wg mnie na pierwszą sylabę, dlaczego więc present continuos tworzymy podwajając ostatnią spółgłoskę?

Rewelacja i rewolucja. Bardzo się cieszę, że powstała taka strona. AD

super strona - dzięki serdeczne !!!

Bardzo dziękuje twórcom strony :)

Bardzo pomocna strona pozdrawiam cieplutko polecam serdecznie zwłaszcza ludziom po 80 roku życia (:
Bogumił Skrzypczak

jestem mile zaskoczona tą stroną :) , bo nawet taka osoba jak ja co nie wszystko pojmie na lekcji może się tutaj douczyć .

Cieszę się, że trafiłam na tę stronę. Zamierzam wziąć się za naukę angielskiego ze zdwojoną siłą! Plus, zawsze będę tu wpadać w ramach powtórki do testu :D

Super strona) czasami dziwne coś się dzieje z odpowiedziami))) ale w sumie fajna jest!

Bardzo pomocna strona. Dziękuję twórcom - głównie za możliwość wykonywania ćwiczeń.